Dödsboets skulder överstiger tillgångarna

När ett dödsbo saknar tillgångar och har en skuld som inte kommer att krävas in hur avslutar man då dödsboet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du kanske redan vet ärver man aldrig en anhörigs skulder. Huvudregeln är att när en person avlider ska dennes skulder istället täckas med tillgångarna från dödsboet. För det fall skulderna överstiger tillgångarna kan man istället ansöka om att dödsboet försätts i konkurs. En sådan ansökan görs hos tingsrätten. Observera att detta inte gäller ifall man tidigare gått i borgen för den avlidne, alternativt om man tagit ett gemensamt lån med den avlidne (t.ex. ett gemensamt lån mellan makar). I dessa fall kan man själv bli tvungen att "täcka upp" för den del av skulden som dödsboets tillgångar inte täcker.

Hoppas att detta gav svar på din fråga! Lycka till!

Vänligen,

Desirée Wiberg HammarRådgivare