Domar i umgängesfrågor åtnjuter inte negativ rättskraft

Min exman har erkänt att han under en lång tid använt narkotika ( han erkänner även för socialtjänst och tingsrätt)så efter kontakt med socialtjänsten så blev det så att vår gemensamma dotter bor hos mig på heltid, ( förut bodde hon 70% hos mig och 30% hos honom) eftersom han inte är nöjd med det så valde han att stämma mig och gick till tingsrätt med krav på 100% boende eller 50% av boendet. Det har gått ca 1 år som våran 8-åriga dotter bott hos mig nu på heltid.

Vi kom till den muntliga förhandlingen och då vi kom vi överens via våra ombud att han fick 6 timmars umgänge/ vecka med henne utan något slutdatum så när man läser papperna så är det " för alltid" och han verkade riktigt nöjd med det till min förvåning så nu undrar jag, när han förstår vad det innebär kan han stämma mig för samma sak en gång till? Kan man bli stämd för samma sak två ggr. Tiden för att överklaga till hovrätt har gått ut!

Tacksam för svar!!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Huvudregeln i svensk rätt är att en fråga som prövats i domstol och som inte kan / inte längre kan överklagas, inte kan prövas inför domstol igen. Detta kallas för att en dom åtnjuter negativ rättskraft.

Vad gäller mål rörande vårdnad, boende och umgänge gäller dock inte denna princip. En dom rörande umgängesrätten eller vårdnaden om ett barn hindrar således inte att en ny talan om samma fråga prövas igen, se Högsta domstolens resonemang i rättsfallet NJA 2011 s. 311 (på s. 314).

Din f.d. man kan med andra ord väcka talan om ändring i umgänget trots att frågan redan prövats inför domstol.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare