Dömd för flera år sen - ESTA ansökan

Jag avser att resa till USA med ESTA. I ansökan om ESTA finns frågan om jag har begått något narkotikarelaterat brott. Jag har en dom mot mig om ringa narkotikabrott men det var 9 år sedan och då finns det väl inte kvar i belastningsregistret? Kan jag därmed kryssa i att jag inte, enligt deras formulering, "brutit någon lag i samband med innehav, användning av eller försäljning av illegala droger"?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag skulle rekommendera dig att vara ärlig och besvara frågorna ärligt.

Du skriver i din fråga att du tidigare är dömd för ringa narkotikabrott och därmed skulle jag råda dig att besvara den aktuella ESTA-frågan med ett ''ja''. Eftersom att du i enlighet med frågan har brutit mot lagen, även fast detta var för flera år sedan.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare