FrågaPROCESSRÄTTDomstol13/04/2017

Dömd för rattfylleri - vad gör jag nu?

Jag har dömts till rattfylleri

Jag hade nyligen opererats för prostatacancer

Fick svår urinläckage efter op.

Var hos vänner. Drack 4glas vin.på kvällen

Inget efter 22 00. Jag ville minska läckaget så jag intog minimalt med vatten

12 timmar efter sista glaset blåste jag 0,18

I tingsrätten lämnade jag studier och publikationer som bevisar att konc i utandningsluft blir mycket högre än intagen alkohol när man har vätskebrist

NFC har senare verifierat

Jag dömdes trots bevisen att jag inte kunde veta att utandningsprovet blir högre vid vätskebrist

I domslutet accepteras att jag hade vätskebrist men man nonchalerade den vetenskapliga dokumentationen

En studie visar på 75% högre koncentration vid vätskebrist än i normal vätskenivå

Ingen instans tar hänsyn till vetenskapliga publikationer. Vad göra

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du har fått en dom från tingsrätten och du anser att den är oriktig kan du få din dom prövad av hovrätten om du överklagar tingsrättens dom. Detta måste du göra senast tre veckor efter att du blev meddelad om domen (51 kap. 1 § Rättegångsbalken). Sista dag för överklagande finns dessutom angiven i domen. Det framgår av 51 kap. 4 § Rättegångsbalken att din överklagan måste innehålla:

1. Vad i domen du överklagar
2. Vad du vill få ändrat
3. Varför tingsrättens dom är oriktig

4. Omständigheter som ger stöd till att prövningstillstånd ska meddelas

5. Bevisning till din överklagan

Överklagandet skickar du till tingsrätten som i sin tur skickar det tillsammans med alla handlingar i målet till hovrätten. Om du dömdes till rattfylleri med endast böter som påföljd prövar hovrätten om den ska ta upp målet till prövning, s.k. prövningstillstånd (49 kap. 13 § Rättegångsbalken). I så fall behöver du i din överklagan ta upp omständigheter som visar att det finns anledning att betvivla riktigheten i tingsrättens avgörande.

Vill du ha hjälp med att överklaga råder jag dig att ta kontakt med en advokat. I dagsläget hanterar tyvärr inte Lawlines jurister med ärenden inom straffrätt.

Med vänlig hälsning,

Jakob AxelssonRådgivare