FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/12/2016

Dra tillbaka anmälan om misshandel

Hej, jag anmälde min granne för misshandel ,men det var inget som hände mig ,han träffade mig nacken , blev lite yr och ledsen över det som hände han är 85 år och sjuk. Jag undrar om jag kan dra tillbaka anmälan jag har jättemycket ångest för det.. Jag behöver veta vilka skyldighet jag har och om jag kan lägga när ärendet och osv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna för brottet misshandel finns i 3 kap. 5 § Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K3P5S1). Brottet misshandel faller under allmänt åtal vilket innebär att det föreligger en skyldighet för polisen att utreda ärendet när det kommit till deras kännedom, se https://lagen.nu/1942:740#K20P3S1. Detta betyder att om du lämnat in en anmälan om misshandel till polisen så går det inte att dra tillbaka din anmälan, utan brottet måste först utredas av polis innan anmälan kan läggas ner. Du som har utsatts för brottet kallas för målsägande, se https://lagen.nu/1942:740#K20P8S4. Målsäganden har ingen skyldighet att medverka under förundersökningen. Om du som målsägande inte vill medverka kan det bli svårt för åklagaren att uppfylla det beviskrav som finns för att åtal om misshandel ska kunna väckas mot din granne.

Du kan alltså inte själv lägga ner ärendet genom att dra tillbaka din anmälan, men du kan som målsäganden välja att inte medverka i förundersökningen, vilket kan leda till att åklagaren väljer att lägga ner ärendet på grund av bristande bevisning och din granne kan då inte dömas för brottet.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Cecilia KnutsenRådgivare