FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/12/2016

Dra tillbaka anmälan om misshandel

hej !

kan jag ta tillbaka en anmälan om misshandel där jag är målsägande ?

Polisen har bildbevis och sådär men jag är så psykiskt utmattad att jag inte orkar att genomföra allt som tillkommer med rättegångar och förhör. Vill verkligen dra mig ur detta. finns det någon chans ?

Tack på förhand !

Med vänlig hälsning,

Sophia

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En liknande fråga har blivit besvarad tidigare av en kollega på Lawline, jag bifogar därför hennes svar här samt en länk till hennes svar.

Det går inte att dra tillbaka en polisanmälan när den är gjord, detta beror på att polisen är skyldig att utreda all misstanke om brott. Eftersom misshandel är ett brott som hör under allmänt åtal så är upp till åklagaren att besluta om åtal ska väckas eller inte (rättegångsbalken 45 kap. 1 §, se här). Åklagaren kommer att väcka åtal om tillräckliga skäl, bevis osv finns för det. Du kan dock ta kontakt med polisen på exempelvis telefon om du vill ändra eller lägga till något i din polisanmälan, men den kan inte dras tillbaka och den kan inte ändras till att gälla en annan händelse. Du kan även meddela att du inte vill medverka i en eventuell utredning.

Det är inte alltid en polisanmäld händelse leder till åtal eftersom åklagaren kan besluta att åtal inte ska väckas eller att polisen anser att det är uppenbart att brottet inte kan utredas, och att en förundersökning därför inte kan startas eller att den måste läggas ned.

Svaret finns även här.

Hoppas att du fått svar på din fråga, om inte är du välkommen att återkomma.
Mvh

Lawline RådgivareRådgivare