Dröjsmålsränta på förfallen lön

Hej! Jag undrar om man har rätt att kräva dröjsmålsränta på förfallen lön: Om lön för två månader skulle betalas in den 25:e två månader i rad, och det dröjer 5 respektive 4 månader för de två lönerna att betalas in. Dessutom undrar jag om det påverkar möjligheten att få dröjsmålsränta att man inte krävde sin lön förrän efter cirka 4 månader efter att lönen förfallit till betalning (personen trodde att hen fått lön och påtalade alltså inte förseningen förrän efter cirka 4 månader). Arbetsgivaren påstår att det var den anställdes ansvar att kräva sin lön och att arbetsgivaren inte ska ansvara för dröjsmålsränta på grund av att den anställde varit sen med sina krav (trots att lönen enligt avtal skulle utbetalats den 25:e augusti respektive 25:e september).

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Din arbetsgivare har fel. Den lagstadgade dröjsmålsräntan utgår fr o m att skulden förfallit till betalning -- inte från den dag borgenären påtalar att skulden har förfallit till betalning, se 3 § 1 st. & 6 § räntelagen. Om å andra sidan ett förfallodatum inte har avtalats, utgår dröjsmålsränta trettio dagar efter det att borgenären avkrävt gäldenären betalning. Ditt fall insorteras under det första alternativet och du är sålunda berättigad dröjsmålsränta på alla fordringar utbetalade för sent. Om din arbetsgivare envist vidhåller sin position kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden och om det bestrids kan du välja att driva vidare tvisten i domstol. Det skulle dock vara ett obegåvat val av din arbetsgivare; du har både bevisen och lagen på din sida.

Lycka till och känn dig fri att återkomma till mig om du har ytterligare frågor!

elias.olsson@jurstud.com

Allt gott,

Elias OlssonRådgivare