FrågaFAMILJERÄTTGod man21/07/2016

Edgång vid sammanträde om anordnande om förvaltarskap

Hej, jag undrar om ett sammanträde i Tingsrätten angående anordnande om förvaltarskap sker under ed? Eller om det bara är brottmål som gör det, detta är ett ärende.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt 11 kap 12 § föräldrabalken (1949:381) (FB) ska en rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig person utses. Enligt andra stycket i bestämmelsen ska lämpligheten kontrolleras om det behövs. Det föreligger dock inget krav på att den som ska utses till förvaltare går i ed för att kunna bli förvaltare.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare