Efterarv efter dotters make

Vem ärver min dotters del när maken också dör det finns inga barn

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline.

För att besvara din fråga måste omständigheterna i ditt fall förtydligas. Jag antar att du undrar vad som händer ifall din dotter avlider och hennes make sedan avlider därefter. Alltså vem ärver din dotters egendom efter att de båda avlidit om det inte finns några barn? I detta läget utgår jag också ifrån att dottern äger all sin egendom med fri äganderätt. Detta är vad jag utgår ifrån i svaret. Ifall omständigheterna är annorlunda får du gärna kommentera nedan så besvarar jag eventuellt ändrade omständigheter.

Precis som du verkar ha uppmärksammat ärver din dotters make hela arvet ifall denne är i livet då din dotter avlider. Förhållandet regleras i äktenskapsbalken (ÄB) som du kan hitta här. 2 kap ÄB stadgar arvsordningen. I första hand ärver bröstarvingarna eller bröstarvingarnas barn/barnbarn. Finns det inga barn som i detta fallet ärver din dotters föräldrar lika lott, alltså du och din dotter far delar på hennes lott. Ifall någon av er är döda delar er dotters syskon på resten. Detta är huvudreglerna. I ert fall är din dotter gift. Det stadgas då i ÄB 3 kap 1§ att din dotters make tar hela arvet ifall din dotter inte har något särkullsbarn. Eftersom inga barn fanns med i bilden kommer dotterns make att ärva hela kvarlåtenskapen efter din dotter. Enligt ÄB 3 kap 2§ kommer maken då att ärva denna del med fri förfoganderätt och således har du du och din dotters far, rätt till efterarvet av er dotter efter det att maken avlider. Huvudregeln är då att ni delar på hälften av boet om inte några andra bestämmelser är tillämpliga t.ex. Pga enskild egendom.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga och du är välkommen att kommentera nedan och förtydliga omständigheterna. Har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se eller boka tid med en av våra erfarna jurister.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare