Efterarv för arvingar i andra arvsklassen samt makes arvsrätt

Hej,

Min pappa är omgift men hans fru har nu gått bort. Inget arvskiftet är gjort då hennes son samt hennes bror även är avlidna. Hennes son har inga barn men hennes bror har två barn. Vilken andel av min pappas arv får hennes brors barn när min pappa går bort?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Regler angående äktenskap, äktenskapsskillnad och arv återfinns i Äktenskapsbalken (ÄktB) och Ärvdabalken (ÄB).

När ett äktenskap upplöses sker en bodelning enligt 9 kap. 1 § st. 1 ÄktB, detta sker oavsett om äktenskapet upplöses genom att makarna vill skiljas eller genom att en make dör.

Om inget testamente eller äktenskapsförord fanns skrivet mellan makarna så är huvudregeln att den efterlevande maken får allt från den avlidne maken (ifall inget särkullbarn finns) alltså allt giftorättsgods vilket är 100 %. Detta innebär att vardera makes andel är 50 %.

Det som sker här i och med att det finns två arvingar i andra arvsklassen så får syskonbarnen genom istadarätt (begreppet innebär att man har rätt att ärva i sin avlidne förälders ställe) rätt till arv enligt 2 kap. 2 § st. 2 ÄB förutsatt att syskonbarnen lever när efterlevande make dör, arvet går alltså inte vidare till syskonbarnens barn ifall syskonbarnen inte lever. I och med att arvingar alltså finns så har din pappa rätt till hälften av boet genom giftorätt och hälften blir då arv från den avlidne maken med fri förfoganderätt (rätt att göra i princip vad man vill förutom att testamentera bort och ge bort i gåva).

Detta innebär alltså att brorsbarnens arv blir uppskjutet fram till dess den efterlevande maken går bort. Dessa blir efterarvingar och har vid efterlevande makes död i princip rätt till hälften av boet. Detta eftersom man räknar ut en kvotandel från första avlidne make. Om allt delades på hälften mellan makarna blir alltså kvotandelen 50 % (3 kap. 2 § st. 1 ÄB).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare