Efterarv från bortgången farbror

Hej,

För ett antal år sedan gick min farbror bort. Han var gift och hade inga barn. Jag och mina bröder fick då ett brev tillsänt oss om att han hade gått bort. Vi har ingen aning om det var något skrivet mellan min farbror och hans fru och något testamente vet vi inte om heller. Min farbrors fru har 1 syster kvar i livet. Nu har min farbrors fru även hon gått bort.

Vi har nu fått ett rekommenderat brev hemskickat till oss om att vi efterarvingar ska inställa oss för en information angående arvet. Vad kan det här betyda?

Har vi verkligen någon arvsrätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv regleras i ärvdablaken (förkortas ÄB) (se lagen här). Om det inte funnits något testamente regleras arvet genom ÄB.

När din farbror gick bort var det hans fru som ärvde honom i enlighet med 3 kap 1 § ÄB. Då din farbrors fru nu har gått bort har din farbrors arvtagare rätt till efterarv enligt 3 kap 2 § ÄB. I bestämmelsen nämns att den först bortgångne makens (din farbrors) barn, föräldrar, syskon eller syskons barn har rätt till efterarv.

Detta kan förklaras på så sätt att när arvet ska fördelas börjar man med arvingarna i första arvsklassen, där finns den bortgångnes bröstarvingar (barn) och deras barn. Finns det ingen i första arvsklassen som är i livet går man vidare till andra arvsklassen där den bortgångnes föräldrar ärver. Är ingen av föräldrarna i livet går arvet vidare till den bortgångnes syskon, och är inte heller dessa i livet hamnar arvet hos deras barn.

Som jag uppfattar det av frågan har din farbror inga barn, hans föräldrar är inte i livet och inte heller hans syskon. Eftersom att du och dina bröder har arvsrätt efter er farbror har ni nu alltså rätt till efterarv då farbrorns fru har gått bort.

Däremot tillfaller arvet från frun inte er, utan det tillfaller hennes syster om inget testamente är skrivet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare