Efterarv och hur man bör tänka vid förslag på förskott på detta från den efterlevande

Hej!

Har några frågor kopplat till att vår pappa har gått bort. Han har följande skrivning i ett testamente mellan sin sambo och honom: "Min kvarlåtenskap ska fördelas enligt nedan.

1. Min andel av fastigheten med fastighetsbeteckning xxxx i xxx kommun samt allt i bostaden befintligt bohag och lösöre ska vid min bortgång tillfalla min sambo. Eventuella skulder kopplade till ovannämnda egendom ska övertas av mottagaren.

Resterande del av min kvarlåtenskap ska tillfalla mina barn xxxx och xxxx.

Det är min önskan att förordnanden i detta testamente ska respekteras av mina bröstarvingar och att de ska avsäga sig sin laglott i den mån det krävs för att möjliggöra angivna förordnanden.

Den del av min kvarlåtenskap som enligt ovan förordnande tilldelas min sambo xxxx, ska tillfalla min partner med fri förfogande rätt.

2. Efterarv

Mitt efter arv ska fördelas till mina barn xxxx och xxxx med lika delar".

Vi har fått den del av kvarlåtenskap som pappa lämnat efter sig utifrån ovanstående testamente.

Jag och min bror har blivit kontaktade av sambon som nu önskar att lösa ut vårt efterarv med hälften av den summa som fastigheten värderades i vid bouppteckningen. Fastigheten värderades lågt.

Vi känner till vad friförfoganderätt innebär.

Funderar nu på om vi istället ska be att få göra upp det vid en eventuell försäljning då vi tror att värdet på fastigheten kommer att öka.

Hur ska vi tänka?

MVH

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga handlar i mångt och mycket om vad som är klokast för dig och din bror att göra utifrån de omständigheter du presenterat för mig. Jag kan förstås inte ge mig på att fatta beslut av ekonomisk karaktär åt er, men jag ska i mitt svar försöka bena ut ett par viktiga aspekter av ditt fall som kan vara tänkvärda.

Vad har ni rätt till?

Vad jag förstått vill er fars sambo lösa ut er till hälften av summan som fastigheten värderats till. Vad som kan vara bra att veta vid fastighetsvärderingar är att fastigheterna nästan alltid värderas lägre än marknadsvärdet eftersom man vid värderingen tar hänsyn till s.k kapitalvinstskatt och drar bort denna från fastighetens värde. Vid en värdering drar man också av värde av fastigheten för försäljningskostnader (mäklararvode) samt eventuella skulder den avlidne hade som följer med fastigheten (förslagsvis bolån eller inteckningar). Detta kan vara orsaker till att fastigheten värderats för lågt. Det kan förstås också bara vara så att värderingen gjorts under en period med låg marknadsaktivitet eller liknande faktorer som kan påverka priset.

Det som ni som arvingar har legal rätt till är dock efterarvet, eftersom er far testamenterat bort sina tillgångar med fri förfoganderätt till sin sambo till förmån för er. Vanligtvis brukar man enbart tala om efterarv i situationer med gifta makar, eftersom det då finns en lagstadgad rätt till efterarv för den först avlidne makens barn.

Det jag vill trycka på här är att ni har rätt till arvet, och behöver inte gå med på eventuella krav om att bli utlösta av er fars sambo. Det finns förstås möjlighet, om ni skulle vilja det, att ni går med på lösningen om att bli utlösta i förtid och sedan helt enkelt avstår från ert efterarv vid sambons bortgång. Men notera; er rätt till ert efterarv påverkas inte av att ni avstår från sambons förslag.

Det kan också vara bra att i detta sammanhang komma ihåg att fri förfoganderätt enbart är en inskränkning av rätten att testamentera bort egendomen. Egendom som man erhållit med fri förfoganderätt går jättebra att göra sig av med på andra sätt, som exempelvis överflödigt leverne, hutlöst spenderande etc. Detta är en risk ni bör ha i åtanke.

Respekt av testators vilja

I svensk arvsrätt finns en stark respekt för testatorns vilja om hur dennes egendom ska fördelas. Detta tar sig, bl. a, uttryck i det faktum att de legala arvsreglerna får stå åt sidan för ett testamente. Testamentsfriheten är väldigt vidsträckt och begränsas enbart av olagliga, osedliga eller fullständigt förnuftslösa ageranden. Att ni löses ut i förtid på ett sätt som strider mot ordningen i testamentet är inte i enlighet med er fars vilja i testamentet. Testamentet uppger tydligt att det är tal om ett efterarv. Detta resonemang fungerar dock nästan enbart som ett argument i det fallet att ni vill vänta med att ta ut arvet.

Sammanfattning

Det ni enligt testamentet har rätt till är efterarvet efter er far, vilket betyder att ni inte behöver gå med på att bli utlösta i förtid av dennes sambo för att inte gå miste om er rätt. Det ni behöver ha i åtanke är att ett avvaktande är förknippat med vissa risker i och med den fria förfoganderätten. Detta innebär att ni eventuellt har störst chans att få ut så mycket värde som möjligt efter er far genom att gå med på vad sambon föreslår.

Så hur bör ni tänka?
Min rekommendation är att ni konsulterar fastighetsmarknaden för att se hur det ser ut i dagsläget. Du skriver att ni tror att värdet kommer öka. Om det finns fler faktorer som pekar på det kan det vara en god idé att föreslå en försäljning för sambon eller helt enkelt utvänta efterarvet; fastighetens värde kommer ju då förhoppningsvis att ha stigit ännu mer. Detta är ett rent ekonomiskt beslut som ni behöver ta, och det är jag inte på något sätt en specialist inom. Oavsett så önskar jag er lycka till.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Om ni har några ytterligare frågor eller funderingar så får ni gärna kontakta mig på lucas.cyren@lawline.se så hjälper jag er efter bästa förmåga.

Lucas CyrénRådgivare