Efterarv och testamente

Jag ärvde inte min m amma när hon dog. Nu har även min pappa gott bort han har varit

sambo i 10 år och har skrivet testamente till en del av arvet till sambon. Hur fördelas arvet?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst har du rätt till efterarv från din mamma. Den del som din pappa ärvde när din mamma gick bort, ska alltså tillfalla dig nu när även din pappa har gått bort. Sedan har du även rätt till arv efter din pappa. Storleken av detta arv beror dock på vad som står i testamentet. Exempelvis om det står att du endast har rätt till din laglott.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare