Efterarvsrätt samt fördelning av fastighet mellan övriga särkullbarn

Min mor har har dött för två år sedan och då testamenterat all egendom, däribland hennes fastighet, med fri förfoganderätt till min far, som helt saknade tillgångar vid hennes död. All min mors egendom var enskild egendom. I ett inbördes testamente står att jag ska få min arvslott från båda. Nu är min far död och arvskifte ska ske efter honom. Fastigheten är den enda viktiga tillgången. Min far har tre särkullbarn som enligt det inbördes testamentet ska få laglotten efter honom. Ingen bodelning gjordes då min mor dog. Nu ska arvskifte ske efter min far. Jag ska äga utfå arvslotten efter min mor och far. Särkullbarnen ska få laglotten efter sin far. Då den enda väsentliga tillgången i bouppteckningen efter honom är den fastighet har erhöll från min mor undrar jag om fastigheten ska tillskiftas mig och särkullbarnen bli utan arv.

Tack för förhand. Sökte bland frågorna men hittade inget lämpligt svar.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Du har företrädesrätt till din fars arv på grund av det arv du skulle fått efter din mor (efterarvsrätt). När din fars kvarlåtenskap ska fördelas, så ska du först få hälften av din fars kvarlåtenskap. Resten av din fars kvarlåtenskap fördelas därefter mellan dig och hans tre övriga barn.

Ni kan välja att registrera er hos lantmäteriet där du erhåller 62.5% ägarskap till fastigheten, ni kan också sälja fastigheten och fördela pengarna mellan er. Tingsrätten kan besluta att fastigheten ställs ut på offentlig auktion efter ansökan av någon av er.

Det finns alltså ett antal olika sätt ni kan lösa detta på. Om du inte har ett ombud så kan du kontakta oss på 08 - 533 300 04 (mån-fre 10-16) så kan vi undersöka möjligheten att hjälpa dig tillvarata din rätt till arvet efter din mor och far.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare