Efterarvsrätten vid testamente

Hej. Jag undrar över en sak angående arvskifte. Jag och min syster (bröstarvingar) är barn till våran far som var omgift med en kvinna som hade ett barn i tidigare äktenskap. Våran far avlider och hans fru ärver medparten av arvet då det finns ett inbördes testamente där hon ärver alt så hon kan leva i orubbat bo i villan. Jag och min syster har fått ut våran lagliga laglott efter våran far. Nu till frågan. Ärver vi något mer när hans fru går bort eller ärver hennes barn allt efter sin mor ?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom er far upprättade ett testamente gäller det vid fördelningen av hans kvarlåtenskap, och ni har i egenskap av bröstarvingar fått ut laglotten. Huruvida ni har rätt att ärva mer när den kvarlevande frun går bort beror på vad som står i testamentet. Har kvarlåtenskapen testamenterats med fri förfoganderätt kan det också stå skrivet att ni ska ärva mer när den nya kvinnan går bort. Ni får alltså läsa testamentet; för att ni ska kunna ärva mer från er far ska det stå skrivet i testamentet.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare