Efterlevande maken har rätt att få minst fyra prisbasbelopp före arvingar får ut sina arv

Hej vår mor har gått bort och hon hade testamenterat sina pengar till oss 3 barn.Är det sant att min far får alltihopa upp till ett värde av 4 basbelopp och vi får dela på resten?Mor och far var gifta vid hennes bortgång.

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänt er till Lawline med er fråga.

Den efterlevande maken har alltid rätt att få fyra prisbasbelopp (se ärvdabalken 3 kap. 1 § 2 st). Om er far inte får minst fyra prisbasbelopp när man lägger ihop hans del av bodelningen och hans enskilda egendom har han rätt att få tillgångar ur er mammas kvarlåtenskap upp till ett värde av totalt fyra prisbasbelopp.

Illustrerar med ett exempel. Efterlevande maken får vid bodelningen saker till ett värde av två prisbasbelopp och har enskild egendom till ett värde av ett prisbasbelopp (bodelning 2 prisbasbelopp + enskild egendom 1 prisbasbelopp = 3 prisbasbelopp). Efterlevande maken har då rätt att få egendom till ett värde av ett prisbasbelopp ur den avlidnes kvarlåtenskap för att nå upp till fyra prisbasbelopp. Om den efterlevande maken får fyra prisbasbelopp utan att ta av den avlidnes kvarlåtenskap har den efterlevande maken ingen rätt till kvarlåtenskapen.

Vidare så får gemensamma barn till paret inte ut sitt arv förrän efter att den efterlevande maken avlider (se ärvdabalken 3 kap. 1 § 1 st.).

Hoppas ni har fått svar på er fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare