Efterlevande makes arvsrätt

Vår far har dött, han var sedan 5 år omgift, vi är alltså 2 särkullebarn.

De har gemensamt köpt 2 fastigheter och nu undrar hans fru om vi kan gå med på arvsavstående för fastigheterna så att hon kan bo kvar där.

Hon tycker att man i arvsavståendet borde kunna villkora att hon inte kan sälja fastigheterna utan att de ska vara i hennes ägo tills dess att hon dör, för att sedan delas mellan hennes barn och oss 2

Kan man ställa såna villkor i ett arvsavstående ?

Vad händer om hon träffar en ny man och gifter om sig ?

Är det bättre att se till att allt löses direkt, vilket inte borde vara några problem då vår far hade en hel del pengar i aktier så hon borde kunna lösa ut oss utan problem ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag nämna att med anledning av er fars död så görs först en bodelning mellan honom och hans fru, dvs egendomen delas upp, och så länge ingen av dem hade någon enskild egendom så delas det lika mellan dem. Er fars del i bodelningen utgör sedan hans kvarlåtenskap, ert arv.

Eftersom att er far inte hade några barn tillsammans med sin nya fru så antar jag att ni är hans enda bröstarvingar. Då ni är särkullsbarn så har ni rätt att få ut ert arv direkt, dock har er fars fru rätt att behålla så pass mycket av er fars egendom att hennes totala egendom (hennes egen del av bodelningen inräknad) uppgår till fyra gånger prisbasbeloppet, vilket för närvarande är 179 200kr. Detta är alltså vad hon kan kräva av er enligt lag, så länge er far inte har något testamente som ger henne rätt till mer.

Det finns inga direkta hinder för att ställa upp villkor i ett arvsavstående, så länge det inte är oskäligt. Oavsett om hon säljer fastigheterna eller inte så har ni ju vi hennes död i så fall rätt till så stor del av hennes kvarlåtenskap som ert arv utgjorde av hennes totala egendom vid er fars död.

Att er fars fru skulle gifta om sig utgör inget problem ur ert perspektiv då den del av hennes egendom som utgör ert arv alltid undantas innan en eventuell bodelning mellan henne och hennes nye man sker. En ny make skulle alltså inte ha någon rätt till ert arv.

Således är det upp till er att avtala med henne om det är så att ni vill avstå hela eller en del av ert arv till fördel för henne, men hon kan inte kräva att få ut mer än så pass stor summa att hennes totala egendom uppgår till 179 200kr.

Hoppas svaret var till hjälp och lycka till!

Julia StenslundRådgivare