Efterlevande makes fria förfoganderätt

Hej. Enligt ett testamente upprättat 1980 ska jag och min syster ärva efter min mammas kusin och hennes man när båda inte finns i livet längre. Mannen avled 1994 och nu avled även mammas kusin för några veckor sedan. Full giftorätt rådde i äktenskapet. Mammas kusin har även begärt att få behålla sitt giftorättsgods enligt ÄktB 12:2. Min fråga är: Mannes pengar som fanns kvar på hans olika konto från 1994, är dom fortfarande "spärrade" och kan inte kommas åt förrän nu eller har mammas kusin kunnat komma åt dessa pengar hela tiden och använt dessa pengar hur hon vill?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din mammas kusin har troligtvis fått sin avlidne makes tillgångar med fri förfoganderätt, vilket innebär att hon har kunnat disponera fritt över dem, men inte kunnat testamentera bort dem.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare