Egendom som ex-sambo vägrar hämta.

Har separerat sedan ett halvår tbx. Exet vägrar hämta sina saker (lite möbler och massa kläder). Han är även skyldig mig 30" för ett lån jag gav honom för att han skulle betala av sina skulder. Dem vägrar han nu också att ge, vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sakerna
Det är en jätte jobbig situation du hamnat i. Om du skulle sälja ditt ex saker skulle du i princip göra dig skyldig till olovligt förfogande, detta regleras i 10 kap. 4 § Brottsbalken, du hittar den här.

Man kan också se det på så sätt att ditt ex gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande, 8 kap. 8 § Brottsbalken, eftersom att han rubbar din besittning av förrådet då han har sina saker där. Det kan vara en idé att berätta detta för honom, egenmäktigt förfarande är ett brott och du skulle kunna göra en polisanmälan mot honom.

Ansökan hos kronofogden
Något annat du kan göra är att ansöka hos kronofogden om handräckning. Det betyder att ditt ex kan bli skyldig att hämta sina saker hos dig, om handräckningen beviljas det vill säga. Du kan läsa mer om handräckning här: https://www.kronofogden.se/Sarskildhandrackning.html#sthash.swxd4NCI.dpuf.

Gällande fordran
Vad gäller den skuld som ditt ex har till dig så kan du ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. Det kan du läsa mer om här: https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html. Det kostar 300 kronor, men dessa kan du sedan kräva av ditt ex i din ansökan.

Lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare