FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/02/2016

Egendom som ingår i bodelning

Hej, jag undrar hur lång tid efter att äktenskapsskillnaden har gått igenom som bodelningen måste göras?

Om man är överens som om uppdelning och det bara är fastigheten som måste köpas ut, kan man göra så eller måste allt som ägs räknas in?

Tack för svar.

Mvh

Sandra

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning ska göras när äktenskapsskillnaden har gått igenom, alltså när den har vunnit laga kraft, 9:1 ÄktB. Det är ett krav i lagens mening att en bodelning ska förrättas, men det finns ingen speciell tidsperiod som detta måste ske inom. Dock är det i de allra flestas intresse att en bodelning förrättas så snart det är möjligt - vilket det är så fort äktenskapsskillnaden gått igenom.

Lagen ställer som sagt upp att en bodelning ska ske vilket innebär att allt ni äger som är giftorättsgods ska delas upp mellan er. Enda gången en bodelning inte behöver förrättas är om ni endast har enskild egendom och ingen av er begär övertagande av bostad. Har ni inte upprättat något äktenskapsförord eller har ett tredjemansförordnande som säger att viss egendom är enskild, är all egendom ni har giftorättsgods.(Ett tredjemansförordnande kan exempelvis vara att någon av er har fått ett arv med förbehåll om att den egendomen ska vara enskild). Det som ska gå till delning är alltså egendom som utgör giftorättsgods. Har ni ingen enskild egendom betyder det att allt ni äger ska gå till delning. Formkraven för detta hittar ni i 9:5 ÄktB, vilka är att ni ska förätta bodelningen tillsammans, en handling ska upprättas och denna ska skrivas under av er båda. Under förutsättning att ni inte har någon enskild egendom är alltså svaret på din fråga att allt ni äger ska tas upp i bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga och du är varmt välkommen att återkomma!

Maria PetterssonRådgivare