Egendom som inköps efter ansökan om äktenskapsskillnad

Vid skillsmässa:

* blev sambo 2012-09

- han hade skulder på över 50 000 när vi blev sambo

- jag hade inga skulder

* ingick äktenskap 2014-06

* gemensamt barn 2014-10

* separerade 2015-10

- inga skulder vid separationen, varken han eller jag

* lämnade in ansökan om skilsmässa 2016-04 som "godkändes" 2016-10

Jag köpte stuga 2016-04 med lån, han har betalat halva månadsavgiften tom 2017-02

Han hävdar att han äger halva stugan då vi ff var gifta när jag köpte stugan och vill att jag "köper ut" honom.

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du köpte stugan tidigast dagen efter du lämnade in ansökan om skilsmässa. Stugan ingår då inte i bodelningen enligt 9 kap. 2 § ÄktB. Det innebär att din man inte har rätt till halva stugan vid en eventuell bodelning. Det verkar som att du har stått för hela kostnaden för stugan själv då du tagit lånet. Din ex-man borde därför inte ha någon dold samäganderätt till den då heller.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare