Egendomsfördelning vid äktenskapsskillnad

Hej

Vid skilsmässa och försäljning av hus, ena partnern äger 75 % och den andra 25 % delas försäljning lika eller delas det upp på %.?

Delas det på % hur går man tillväga för att få rätten till 50%?

Här även två barn tillsammans.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid äktenskapsskillnad ska allt giftorättsgods delas lika mellan makarna (se 11 kap. 3 § Äktenskapsbalken). All egendom som både du och din make äger är giftorättsgods så länge det inte genom t.ex. äktenskapsförord sagts att viss egendom ska vara enskild egendom (se 7 kap. 1-2 §). Om vi alltså utgår från att all er egendom utgör giftorättsgods spelar det ingen roll om ägandeförhållandet avseende fastigheten var 75/25 före äktenskapsskillnaden. Värdet av fastigheten ska delas lika (50/50) mellan er eftersom den är giftorättsgods.

Om du vill försäkra dig om att dina rättigheter tillvaratas i samband med äktenskapsskillnaden råder jag dig att boka ett möte med vår Juristbyrå.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare