Egenmäktigthet med barn då förälder tar barnet från vårdnadshavaren

hej min sambos föredetta påstår att min sambo åker på egenmäktigt förfarande om han har deras gemensama barn bara för att hon har ensamvårdnad och påstår att han är en farlig människa.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 7 kap 4§ Brottsbalken (BrB) begår den som obehörigen skiljer ett barn under 15 år från någon som har vårdnaden om barnet egenmäktighet med barn. Om din sambos barns mamma har ensam vårdnad om barnet och din sambo olovligen skulle skilja barnet från mamman begår han alltså egenmäktighet med barn, inte egenmäktigt förfarande som mamman påstår. Denna paragraf gäller alltså även då en förälder som inte har vårdnaden om barnet exempelvis vägrar lämna tillbaka barnet till vårdnadshavaren efter umgänge eller på annat sätt skiljer barnet från vårdnadshavaren utan lov. Paragrafen är även tillämplig då föräldrar har gemensam vårdnad om ett barn och den ena föräldern utan beaktansvärt skäl egenmäktigt skiljer barnet från den andra vårdnadshavaren. Troligtvis var det dock egenmäktighet med barn som din sambos barns mamma syftade till då egenmäktigt förfarande rör tillgreppsbrott enligt 8 kap 8§ BrB.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare