Ej arvsrätt som ingift

Ärver jag min svärmor trots att hennes son är död som jag är gift med och har två söner?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, du är inte arvsberättigad om du är ingift i släkten. I detta fallet så är det dina söner som kommer att ärva efter deras farmor. Egentligen skulle deras pappa (din man) ärva efter din svärmor men eftersom att din man är död så kommer sönerna istället att bli bröstarvingar i förhållande till din svärmor (deras farmor) vilket framgår av 2 kap 1 § ÄB 2 st.

Observera att det kan se annorlunda ut om din mor har testamenterat viss egendom.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare