FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/05/2015

Ej fullgjorda avtalsförpliktelser av andrahandsgäst

När en hyresgäst i andra hand lämnat huset utan att betala vatten och hyra och dessutom stulit tvättmaskin,spis.kyl och frys.Hon har inte städat och lämnat massa skräp.Vad gör man då.Är polisanmält,men de kan inte göra nåt .Inte heller gäller försäkring,trots extra försäkring. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej Ing-Marie,

Tack för att du vänder dig till Lawline för hjälp och rådgivning!

Jag skulle vilja dela upp mitt svar till dig i två delar.

Om någon har begått brott genom att uppsåtligen stulit något som tillhör dig ska man polisanmäla detta till Polisen. Om Polisen, som du själv skriver, säger sig inte kunna göra något är det troligt att de bedömt att det helt enkelt inte finns tillräckligt starka bevis för att styrka brott. Därför finns det inte mycket mer man kan göra på den straffrättsliga sidan av lagen.

Däremot så skulle jag rekommendera dig att driva ärendet på den civilrättsliga sidan. Om en hyresvärd enligt avtal inte åtagit sig de förpliktelser som framgår av hyresavtalet, ex. betala hyra, flyttstäda och liknande, kan man kräva denna ersättning genom att driva ett s.k. tvistemål. Detta börjar vanligen genom att du ansöker om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (se HÄR). Där anger du även ditt anspråk gällande de försvunna maskinerna. Skulle motparten invända mot detta föreläggande har du möjligheten att driva vidare ärendet i tingsrätt och få det avgjort där. Behörig tingsrätt i fallet är den tingsrätt där svaranden (personen hyrde ut till har sin hemvist (är folkbokförd), detta framgår av 10 kap. 1 § Rättegångsbalk.

Hoppas du fått hjälp med ärendet och återkommer till oss ifall du behöver mer rådgivning!

Med vänliga hälsningar,

Viktor SerbánRådgivare