En man talar illa om oss och låter oss inte vara ifred, vad kan vi göra?

Hej! Min svägerskas exsambo ringer och sms:ar min man och kräver honom på hyra för att han varit inneboende hos sin syster, som hade kvarsittningsrätt för deras gemensamma fastighet. Han har även skickat hyresfakturor, skickat dem vidare för fastställande hos Kronofogden. Dessa bestreds (inget avtal) varpå han gick vidare till TR, men utan att betala avgiften och ärendet avvisades. Han berättar för oss och troligen även andra att vi snyltat på honom och att han behövt försörja oss. Att vi är med i en religiös sekt, min man är dömd pedofil mm mm. Han har superkoll på allt vi gör och skickar sms till maken o svärföräldrar att jag bytt jobb, var vi är folkbokförda (vilket har varit korrekt), att han hoppas att min man inte rör hans dotter som han rört de andra barnen (det finns ingen dom och min man har inte rört några barn olämpligt) frågar om restaurangen vi bor brevid har öppet (för att få fram att han ofta är i närheten av vårt hem), har lämnat in en anonym orosanmälan till soc avseende bl.a. att min man är dömd pedofil, vilket förstås inte ledde till någonting då vi har uppdrag genom dem och de har utdrag från belastningsregistret. Tidigare har han varit förbi vid oss och gapat och härjat, vilket vi anmält till polisen men det har inte lett till någon åtgärd. Vi är inte längre inneboende hos svägerskan och nu menar han att vi stulit saker, förstört och ej flyttstädat.

Finns det något vi kan göra enligt lag för att slippa den här terrorn som påverkar hela familjens mående?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av vad du berättar så har din svägerskas exsambo enligt min bedömning begått brotten; ofredande, falsk tillvitelse samt eventuellt förtal. Jag förklarar brotten nedan.

Ofredande

Ofredande är ett brott som täcker in många olika beteenden och handlingar och ett utav dem är när en person upprepade gånger kontaktar dig utan att du vill eller skriker och gapar i syfte att störa dig och din man. Det viktiga är att du och din man tydligt (med markering på tydligt) berättar/ skriver till denna mannen att ni INTE vill ha någon vidare kontakt med denne. För att en person ska kunna dömas för ofredande krävs det att denne förstått att denne trakasserat er. (Se 4 kap 7 § brottsbalken).

En rekommendation är att fortsätta polisanmäla, då ser polisen att personen fortsätter ofreda er och det inte var en engångsföreteelse. Försök även samla på er så mycket bevis ni kan, exempelvis filma honom när han skriker utanför ert hus.

Falsk tillvitelse

Innebär att en person hos polis, åklagare eller annan myndighet (exempelvis socialtjänsten) pekar ut någon för ha begått en brottslig gärning. Det kan exempelvis vara som i ert fall där din svägerskas exman anmält till socialtjänsten att din man är dömd pedofil, och detta inte är sant. Personen har uppenbart haft i syfte att ge besvär för din man. (Se 15 kap 7 § brottsbalken)

Förtal

Förtal är lite likt falsk tillvitelse fast personen behöver inte ange det för någon myndighet utan det räcker att personen sprider dessa rykten i syfte att tala illa om dig och leda till andras missaktning. Det kan exempelvis vara som i ert fall där din svägerskas exman anklagar er för att ha stulit saker. Det krävs dock att detta får en viss spridning och att det inte bara hålls mellan er och honom. (Se 5 kap 1 § brottsbalken)

Sammantaget

Det är svårt att skydda sig mot en sådan situation. Det ni kan göra är att fortsätta polisanmäla samt tydligt göra klart för honom att ni inte vill ha någon kontakt och heller inte visa någon kontakt tillbaka. Det finns även möjlighet att önska information om kontaktförbud när ni kontaktar polisen. I vissa fall av allvarliga trakasserier finns det möjlighet att få ett kontaktförbud. (Se 1 § Lag om kontaktförbud).

Hoppas allt löser sig och att ni fick svar på er fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare