FrågaEKONOMIÖvrigt14/08/2017

En rådfråga om hushåll

hEj , jag är ensamstående mamma och har en son som bor hemma , han är 23 år fyllda och fick fast jobb och heltidslön fr o m mars i år 2017

hur mycket är rimligt att han skall betala hemma ?

Vi bor i hyreslägenhet med ca 5400 kr / månad i hyra

skall han dela på tv , el och diverse räkn oså ?

Många tycker att vi har typ två löner , då jag tycker inte riktigt detsamma eftersom han är min son och inte min man så att säga !

vad tycker ni är rimlig kostnad ?

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till Lawline för att få råd, dock är detta inte en juridisk fråga så vi brukar normalt inte besvara dessa typer av frågor, men jag ska ge dig mitt råd. Först och främst är det upp till dig hur mycket du vill bistå din son med för att han ska kunna skaffa sig en buffert som han kan ha när han väl flyttar hemifrån. Dock så ska det inte vara på bekostnad av att hushållet knappt går runt. Många som har heltidsjobb och bor hemma med sina föräldrar brukar kräva att man i alla fall betalar alla sina egna räkningar själv, så som mobil, bil (om han har det) och eventuella matkostnader. Dock är detta så olika från familj till familj så det går inte att ge ett bra svar på vad han ska betala, allt är beroende på hur din ekonomi ser ut. Eftersom du är ensamstående tycker jag dock att han kan hjälpa till en del av de fasta kostnaderna varje månad. Det är faktiskt inte orimligt att han bistår till hushållet lika mycket som du gör, dvs betalar halva hyran och hälften av summan på alla räkningar. Jag tycker du ska sätta dig ner och prata med din son och höra med honom vad han är beredd att betala för att bo hemma. Tar du ett högre belopp kan det också vara en motivering till att han flytta hemifrån. Så sammanfattningsvis så är rimligt att han betalar hälften av alla utgifter ni har eftersom ni båda är vuxna och delar samma hushåll. Är det så att du vill hjälpa honom med att kunna lägga undan pengar varje månad så kan du dra av några tusen kr. Jag kan tyvärr inte uppge någon summa eftersom det går emot vår policy. Men hoppas det gav dig en lite hjälp på vägen!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare