Endast en nyckel vid bilköp - fel på varan?

Hej!

Jag köpte en begagnad Volvo från en bilförsäljare som säljer fd tjäntebilar. Efter att avtalet/kontraktet skrivits på får jag endast en nyckel. När jag kört iväg kommer jag på detta och reagerar på att jag borde väl fått två nycklar så jag kontaktar säljaren och undrar var den andra nyckeln är. Han påstår att det bara finns en nyckel till bilen. Enligt Bilia, dit vi ringde för att beställa en ny nyckel, säljs Volvo-bilar alltid med två nycklar och att vi bör ha fått minst två. Det framgick varken i annons eller kontrakt att bilen kommer med endast en nyckel. Vad gäller? Vem ska stå för kostnaden av en nyckel till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Min bedömning

När du köper en bil av ett företag gäller konsumentköplagen. Varan är felaktig om den inte stämmer överens med vad som rimligen kan förutsättas vid bilköp (16 § tredje stycket, tredje punkten). Enligt Bilia så säljs alla Volvo-bilar med två nycklar och därmed ska du kunna förutsätta detta. Det har betydelse att bilen är begagnad och jag skulle inte säga att det är lika självklart att du då kan förutsätta att du ska få två nycklar. Dessutom får du inte åberopa ett fel om du inte reklamerar det inom skälig tid från det att du borde ha märkt det (23 §). Detta kan vara avgörande i ditt fall eftersom det lätt kan hävdas att man borde märka när man får en nyckel och inte två.

Vad du bör göra

Skriv ett mail till säljaren där du kräver att han betalar för produktionen av en till bilnyckel och hänvisa till det ovan förda resonemanget. Om han inte vill så kan det vara en god idé att försöka förlikas om att betala hälften var. Som kung Salomon sade så är den rättvisa vägen oftast mellanvägen.

Om han vägrar även detta eller om du vill ha hela beloppet betalt så kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Mer info om detta finns här. Om det kommer till detta steg, rekommenderar jag att du söker vidare hjälp från vår juristbyrå här på Lawline. Mer info om detta finns här. Dessa kostnader täcks av motparten om han förlorar eller av din försäkring om du har rättsskydd. Vad jag kan bedöma nu så är det en tolkningsfråga och inte orimligt att tingsrätten skulle döma emot dig.

Hoppas svaret är till hjälp. Tveka inte att höra av dig till Lawline igen i framtiden! Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare