Ensam eller gemensam vårdnad

Min sambo vägrar låta mig vara vårdnadshavare för vår nu 3-månader gamla dotter. Jag kan ingenting om lagen och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag sålde min egen bostadsrätt för att få pengar till vår dotter flyttade in i flickvännens hyresbostad tillfälligt, trodde jag. Detta för att vi skulle kunna köpa nåt gemensamt sen. Nu visar det sig att hon nästan aldrig jobbat utan är sjukskriven hela tiden så vi kommer aldrig med min lilla heltidslön och hennes två söner sen tidigare att få lån till en bostad som räcker för oss. Jag känner mig sviken och sårad. Finns det en chans att hon lyckas manipulera familjerätten eller vad det heter, att inte låta mig få bli vårdnadshavare? Hennes familj är mycket kontrollerande och har en stark religion och jag är rädd att det kommer bli mycket svårt att samarbeta, då hon manipulerat mig från första början och bestämt och kontrollerat allt. Jag känner mig helt maktlös. Vad ska jag ta mig till? /anonym far som älskar sin dotter

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du och din sambo sammanbor med varandra men inte ingått äktenskap, med andra ord är ni inte gifta med varandra. Av vad jag kan utläsa är det din sambo som står som ensam vårdnadshavare i dagsläget och att du har en önskan om att vårdnaden ska bli gemensam.
Enligt Föräldrabalkens 6 kapitel 3 § har modern ensam vårdnad över barnet om föräldrarna inte är gifta vid barnets födsel eller senare ingår äktenskap med varandra. Om jag uppfattat din situation på korrekt sätt är alltså din sambo ensam vårdnadshavare till er dotter enligt lagens regler.

Om du vill ha gemensam vårdnad över er dotter och därmed bli vårdnadshavare till henne finns det en möjlighet att ändra vårdnaden från ensam till gemensam genom att vända sig till rätten. I Föräldrabalkens 6 kapitel 5 § stadgas att en ändring av vårdnaden kan ske om talan härom väcks. Du har alltså en rätt att bli vårdnadshavare till din dotter om rätten godkänner det. Vad rätten bland annat kommer bedöma ifall vårdnaden ska bli gemensam är huruvida din och din sambos förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet fungerar. Beslutet kommer i grund och botten att grundas på vad som är bäst för er dotter.

Sammanfattningsvis har du alltså en rätt att få gemensam vårdnad över er dotter under förutsättning att samarbetet i frågor som rör er dotter fungerar väl mellan dig och din sambo samt att gemensam vårdnad är det bästa för er dotter.

Hoppas jag gav klarhet i frågan!

Vänliga Hälsningar,

Josefin LindRådgivare