FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/05/2017

Ensam vårdnad

Hej!

Är det verkligen så att man måste gå via familjerätten för att få ensam vårdnad om parterna är överrens?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få ensam vårdnad om era barn/ert barn krävs antingen att ni skriver ett giltigt avtal eller att domstol avkunnar en dom.

Då ni är överens är det lättaste för er att vända er till Socialnämnden och förklara att ni vill få till stånd en ordning där den ena föräldern får ensam vårdnad. Socialen måste dock godkänna avtalet om vårdnaden, vilket de gör efter att en bedömning gjorts rörande barnets situation m.m, 6:6 FB. Viktigt att ha i åtanke är att både socialen och domstolen utgår ifrån barnets bästa (inte föräldrarnas), 6:2 FB.

Ifall ni tillsammans med socialnämnden inte kan komma överens trots allt, kan du ansöka om ensam vårdnad hos tingsrätten, 6:5 FB. Mer information om hur du ansöker om stämning finns här:

http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Men då ni är överens borde det inte vara några större problem med att få till ett skriftligt avtal!

Hoppas det var svar på din fråga, hälsningar

Johanna BarfoedRådgivare