Ensam vårdnad i vårdnadstvister

Hej skulle vilja ha reda på hur vanligt det är att fadern får ensam vårdnad i ett tvistemål

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt statistik från 2007 ser fördelningen av vårdnaden ut så här:
Antalet barn där mamman har ensam vårdnad uppgår till 128 667.
Endast 11 814 barn har pappan som ensam vårdnadshavare.

Varför föräldrarna har ensam vårdnad är oklart och behöver inte alltid vara en följd av en vårdnadstvist. Klart är att könet på föräldern inte ska spela någon roll vid bedömningen av vilken förälder som är mest lämplig att vara vårdnadshavare i en vårdnadstvist. Utgångspunkten är alltid barnets bästa.

Johanna Schiratzki, professor i rättsvetenskap vid Stockholms universitet menar att en anledning till att fler mammor har ensam vårdnad kan vara att de innan vårdnadstvisten varit den som tagit större ansvar för barnet, därför anses de också vara mer lämpliga för ensam vårdnad än fadern.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare