Enskild egendom och arvsskifte

S och T är gifta. T dör. Tillsammans har de tre barn. T har även ett särkullbarn. S äger fastigheten de har bott i. Oklart om det är enskild egendom eller ej. Vad krävs för att det ska vara enskild egendom? Hur fördelas arvet i och med särkullbarnet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att makars egendom är giftorättsgods och att giftorättsgods ska ingå i bodelningen, det framgår av Äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kap. 1 § och 10 kap. 1 §. Enskild egendom ingår inte i bodelning om parterna inte uttryckligen kommit överens om det. För att fastigheten ska anses vara enskild egendom så ska något av följande kriterier i ÄktB 7 kap. 2 § vara uppfyllda:

Parterna har skrivit ett äktenskapsförord där de angett att fastigheten ska vara enskild egendom.

Maken fått fastigheten i gåva av annan än den andra maken och gåvan har givits med villkor om att den ska vara makens enskilda.

Maken har fått fastigheten genom arv och arvlåtaren har angett i testamentet att den ska vara mottagarens enskilda.

Maken har haft annan enskild egendom, sålt den och köpt fastigheten för pengarna som inbringats från försäljningen.

Angående frågan om hur arvet kommer att fördela sig. Huvudregeln är att den efterlevande maken ärver sin partner med "fri förfoganderätt". Det innebär att maken fritt får förfoga över egendomen men att denne inte får testamentera bort den. Barnen efter den först avlidna maken har efterarvsrätt och erhåller sitt arv efter att den andra maken går bort. Särkullsbarnet har enligt Ärvdabalk 3 kap. 1 § rätt att få ut sin del av arvet direkt om barnet inte avstår från detta. Skulle barnet välja att avstå sin rätt har särkullsbarnet samma rätt som makarnas gemensamma till efterarv istället.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med frågor om arv är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare