FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/08/2016

Enskild egendom och skilsmässa

Hej

Har för några år sedan fått mitt föräldrahem i gåva av min far. Fastigheten är alltså min enskilda egendom.

Om jag och min fru väljer att skilja oss, kan hon kräva kompensation med hälften av fasighetens värde?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vad som händer med egendom vid skilsmässa finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Enligt 7 kap. 1 § ÄktB så är en makens egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Egendom kan vara enskild t ex genom att en make fått den i gåva med villkoret att den ska vara mottagarens enskilda vilket framgår av 7 kap. 2 § ÄktB. Det är viktigt att det fanns ett sådant villkor när du fick gåvan av din far, annars utgör fastigheten giftorättsgods och inte enskild egendom.

När ett äktenskap upplöses t ex genom äktenskapsskillnad så ska det göras en bodelning enligt 9 kap. 1 § ÄktB. I en bodelning ska giftorättsgods ingå enligt 10 kap. 1 § ÄktB. I bodelningen delas allt giftorättsgods värde mellan er makar men eftersom fastigheten är enskild egendom så ingår den inte i bodelningen. Hon har därför inte rätt till halva fastighetens värde om ni väljer att skilja er. Skulle fastigheten istället varit giftorättsgods skulle den ingått i bodelningen tillsammans med ert övriga giftorättsgods och dess värde skulle delats mellan er.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare