Enskild egendom vid privat arvsskifteshandling

Jag och min syster har fått ett arv bestående av fastigheter genom testamente. Där framgår att arvet ska vara enskild egendom.

För att lösa arvet har vi gjort upp att jag ska tar över fastigheterna och betalar en summa

fördelad månadsvis till min syster. Framgår av vår privata arvsskifteshandling.

Nu har min syster avlidit innan hon hunnit ta del av hela beloppet. Som vi har resonerat ska arvet stanna inom familjen och gå vidare till mina barn.

Ska det anses att jag träder in och får hennes del, som ännu ej utbetalats? Eller ska det in i bouppteckning efter min syster? Kan min systers man kräva ut arvet? De har inga gemensamma barn, men han har särkullbarn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och för att du använder dig av Lawline!

Att egendom genom testamente blivit enskild innebär inte att en efterlevande make inte kan ärva den, endast att den inte kan ingå i bodelningen mellan dem.

Om dödsboet är uppklarat och du övertagit fastigheten i sin helhet och det framgår av er skifteshandling (eller på annat sätt går att bevisa) att hela summan inte är betald, ses det resterande beloppet som en skuld gentemot din systers dödsbo. Detta är dock helt beroende på vad du och din syster kom överens om i skifteshandlingen och det går inte riktigt att besvara din fråga utan att se den.

För att få ett säkert svar föreslår jag därför att du kontaktar någon av våra jurister som får titta på handlingen, http://lawline.se/boka.

Anonym AnonymRådgivare