Enskild firma med säte på Malta

Jag håller på att skapa en enskild firma och undrar om man kan skriva att firman är "grundad", eller något liknande, i exempelvis Malta i syfte att betala lägre skatt?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En enskild firma är ingen juridisk person, utan det är du i egenskap av fysisk person som tecknar för bolaget. Ditt personnummer är även bolagets organisationsnummer. Det innebär att du inte kan uppge att firman är grundad på Malta, på ex. dina fakturor för att minska ditt beskattningsunderlag. Du anses fortfarande vara obegränsat skattskyldig i Sverige.

Här kan du läsa lite mer om skattskyldigheten.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare