FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/01/2018

Ersättning 1 år efter olyckstillfälle

Hej jag fick foten överkörd av en truck som var trafikförsäkrad för exakt 1 år sedan.jag har fått ersättning för vård o inkomst förlust. Handläggare på försäkringsbolaget har fullmakt till alla journaler. Har jag rätt till ersättning nu när det gått ett år? Var sjukskriven ca 8 månader

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Dessvärre kan jag inte ge dig något svar, det beror på vad det är för typ av försäkring och vilka villkor som gäller för just den försäkringen. Det är vanligt att man får en ersättning för medicinsk invaliditet, vilken bedöms tidigast 1 år från olyckstillfället. För vissa försäkringsbolag kan det vara frågan om minst 2 år och bedömningstillfället kan skjutas upp ytterligare till följd av exempelvis operationer. Det viktiga är att den olycksdrabbade är färdigbehandlad för sin skada.

Jag föreslår att du ringer till försäkringsbolaget som reglerar ditt fall och frågar!

Med vänlig hälsning,

Johan LucaRådgivare