Ersättning av kostnader för advokat

Kan vi kräva ersättning för advokatkostnader som uppkommit i samband med att vi överklagat

ett negativt besked på ett förhandsbesked om bygglov.

Vi har nu även fått prövningstillstånd i Svea Hovrätt med vårt ärende.

Frågan är alltså om vi skulle vinna ärendet i Svea Hovrätt kan vi då begära att Kommunen som är vår motpart

betalar våra advokatkostnader. Dessa uppgår i dagsläget till ca 50 000:-

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om rättegångskostnader i tvistemål hittar vi i rättegångsbalken (RB) 18 kap.

Huvudregeln är att den förlorande parten ska ersätta rättegångskostnaderna för den vinnande parten (18 kap. 1 § RB). Detta gäller förutsatt att den vinnande parten har yrkat om ersättning av rättegångskostnader innan handläggningen avslutats (18 kap. 14 § RB). Det som ersätts i de fall den vinnande parten har yrkat om ersättning är bland annat arvode och ombud (18 kap. 8 § RB). I ert fall är det era advokatkostnader.

Om ni yrkar ersättning för era rättegångskostnader och vinner målet, så blir kommunen således skyldig att ersätta era kostnader i samband med rättegången.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare