FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/08/2017

Ersättning för att använt privat dator i jobbet

Min vän fick använda sin privata dator på jobbet under flera år, för att cheffen vägrade köpa en dator med en konfiguration som passade sitt jobb, på grund att den var för dyrt.

Nu har hen sagt upp sig, på grund av detta och andra brister med arbetsplatsen. Kan hen få en ersättning för datorn?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Avdrag i deklarationen är den enda ersättning som är möjlig att få

Tyvärr kan hen inte få någon direkt ersättning för datorn, utan den enda möjligheten är att göra avdrag för datorn på deklarationen.

Nedan är hämtat från skatteverkets hemsida under rubriken "arbetsredskap" (se här):

Det som krävs för att skatteverket ska godkänna avdraget är följande:

- Datorn ska vara nödvändig för att kunna fullgöra tjänsten (fullgöra arbetet).
- Arbetsgivaren tillhandahåller inte möjlighet att använda dator.
- Utredning om vad datorn används till, kopplat till tjänsten.
- Inköpskostnaden måste kunna styrkas.

Avdrag medges för:

- Årlig värdeminskning för den andel av datorutrustningen som kan hänföras till tjänsten.
- Eventuellt direktavdrag om beräknad användningstid är högst tre år.
- Direktavdrag för speciella program som köpts enbart för tjänsten och annan eventuell merkostnad på grund av tjänsten.

Inget avdrag medges för:

- Viss användning av dator i hemmet, om arbetsgivaren tillhandahåller dator på arbetsplatsen etc.

Då dator numera finns i allt fler hem och får allt större privata användningsområden (internet för bankärenden, e-post, dvd, spel etc.) bedöms avdrag restriktivt. Ofta kan det anses att datorn är inköpt för privat nyttjande.

Slutsats

Någon direkt ersättning är alltså inte möjlig att få tyvärr, utan den möjlighet som finns är att försöka få till ett avdrag för datorn på deklarationen.

Hoppas ni fick svar på er fråga,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare