Ersättning för försvunnen inlämnad väska i garderob

Min väska som jag hängde in i en bemannad garderob försvann och fanns inte kvar när jag skulle hämta ut den. Jag har kvar garderobsbiljetten och har alltså bevis på att den ska vara inhängd. Kan jag kräva nattklubben på ersättning för detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förvaring av lösa saker (väska som det rör sig om i ditt fall) regleras i konsumenttjänstlagen. Enligt praxis (tidigare avgöranden från allmänna reklamationsnämnden, ARN) har det framkommit att de som tillhandahåller garderoben, alltså nattklubben, ansvarar för lösa saker men däremot inte värdesaker. Under begreppet lösa saker faller bland annat jackor och väskor medan värdesaker avses sådant som kan tänkas finnas i jackfickor och i väskor, till exempel mobiltelefon, plånbok eller pengar. Enligt ARN borde du alltså kunna ha rätt att få ersättning för din försvunna väska, men däremot inte det som fanns i väskan. Detta eftersom det är så pass svårt att bevisa vad som faktiskt fanns i väskan. Dock måste nattklubben upplysa om att man inte tar ansvar för sådana värdesaker, antingen via en skylt eller muntlig upplysning. Har de inte upplyst om att de inte ansvarar för värdesaker är de alltså ansvarig för även dessa! En skylt som däremot säger att nattklubben inte ansvarar för inlämnade saker överhuvudtaget är dock ogiltig enligt 3 § konsumentköplagen eftersom det försvagar konsumentens skydd i strid med lag. Se även dessa avgöranden ifrån ARN: ARN 89/R3266 samt ARN 2002-4783.

Det bör också nämnas att när det gäller förvaring av lösa saker gäller en omvänd bevisbörda, ett så kallat presumtionsansvar. Detta innebär att det är nattklubben som måste bevisa att det inte är deras fel att väskan är försvunnen.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare