Ersättning för lidande och kränkning på grund av felaktigt frihetsberövande

Hej!

Jag blev anmäld för våldtäkt och blev frikänd i i tingsrätten. Det gjordes en överklagan till hovrätten och hovrätten tog samma beslut som tingsrätten och åter igen frikänd. Satt också häktad för detta. Vad kan jag göra nu?

Har känt mig väldigt kränkt och haft enormt mycket lidande efter detta förtal.

Mvh

Fredrik

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som har varit frihetsberövad (anhållen eller häktad) och sedan blir frikänd har rätt att kräva ersättning för sitt lidande som frihetsberövande har inneburit hos Justitiekanslern (JK).

Du bör alltså kontakta JK för att få ersättning för ditt frihetsberövande. Handläggningstiden hos JK är ca 6 till 8 månader och ett beslutet från JK kan inte överklagas. Alltså kan du inte begära ett nytt beslut från JK om du skulle bli nekad ersättning.

Information om förfarandet hos JK finner du här och ansökningsblankett finner du här.

Lycka till!

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare