Ersättning för outtagen semester som timanställd

Följdfråga

Får man betalt för outtagen semester när man varit timanställd 1 år?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsatt att du och din arbetsgivare inte kommit överens om detta särskilt i ditt anställningsavtal, gäller följande.

En person som är timanställd är inte berättigad sådan betald semester som tillsvidareanställda åtnjuter. Istället kompenseras den som är timanställd med semesterersättning som utgår med 12% av lönen och kan betalas månadsvis eller i en klumpsumma i slutet av året. Det ska vara tydligt på din lönespecifikation att det rört sig om att du fått just semesterersättning, den får inte vara inbakad i lönen utan måste redovisas separat.

Du har fortfarande rätt att ta semester, men obetald sådan. Du kan inte få ut ersättning för outtagen semester när du är timanställd, just med tanke på att du redan fått ersättning för detta genom 12% av din lön.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare