Ersättning för patientskada

Har gjort en karpaltunnelsyndrom operation den 15 december i höger handen . Har haft väldiga besvär efter operationen å var hos ortopeden å fick reda på att jag förmodligen har en nervskada i handen . Hur går man vidare med detta ? Vill ju så klart ställa denna läkare som opererade mig den 15 december mot väggen . Har varit sjukskriven nu snart i tre månader å väntar på kallelse i från smärtenheten så dom får hjälpa mig med värktabletter å hur jag ska gå vidare . Ska tillägga att min vänster hand är det också förmodligen nervskada i står i kö till handkirurgen med den . Sover knappt inget å har ständig värk .

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du vill erhålla ekonomisk ersättning för den skada du fått i behandlingen.

Nervskada efter operation är en patientskada som patienten kan få försäkringsersättning för. Bestämmelserna om b.la ersättning för patientskador hittas i patientskadelagen.

Har nervskadan uppkommit efter/under behandling hos en vårdgivare som finansieras av landstinget (ex: allmänt sjukhus) omfattas du som patient alltid av en försäkring hos Löf, landstingens ömsesidiga försäkringsbolag, vars uppdrag är att utreda och ersätta sådana patientskador. Även privata vårdgivare som har vårdavtal med ett landsting eller en region omfattas av denna försäkring. Till Löf kan du anmäla en patientskada via deras hemsida, den hittar du här.

De privatpraktiserande vårdgivarna utan vårdavtal är istället försäkrade hos privata försäkringsbolag och har en skyldighet att upplysa dig om vilket försäkringsbolag det är.

Nästa steg för dig är alltså antingen att anmäla din skada till Löf, eller att ringa upp din privata vårdgivare och få information om vilket försäkringsbolag de har.

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare