Ersättning för personskada samt hur man väcker talan om skadestånd

Hej!

Jag blev påkörd av en bil i går som fotgängare på en parkering i köpcentra. Jag kunde komma upp men sökte akut vård efter 3 timmar för jag fick mer smärta. På akuten konstaterade läkare efter undersökningen av inget verkar vara brutet, bara muskulärt fick jag utskriven citadon och diklofenak mot smärta.

jag har stannat hemma i dag för jag har smärta fortfarande, tar mediciner ,,, och vilar.

Min fråga : vad ska man göra i en sån situation ,, skulle jag har ringt Polisen ,, eller? jag fick förarens uppgifter.

har man rätt till någon ersättning, jag förlorar inkomst när jag är sjukskriven,, mediciner kostar,,, jag ska till naprapat i morgon osv.. vart vänder jag mig?

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar

Verica

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Vi börjar med rätten till ersättning. Rätt till ersättning för personskada regleras i skadeståndslagen. I denna lag stadgas det att om någon vållar en personskada så ska skadan ersättas. Det krävs dock att personen vart vårdslös eller haft uppsåt (alltså vållat skadan med mening), detta stadgas i 2 kapitlet 1 § skadeståndslagen, se https://lagen.nu/1972:207#K2P1S1.
I detta fall krävs det alltså att föraren kört på dig med vilje eller att personen vart vårdslös när hen körde på dig.

Förutom det ovan sagda så ska det även finnas ett samband mellan skadan och händelsen. Med detta menas att personen som kördes handling ska vara anledningen till att du fick din skada. I ditt fall verkar detta dock vara så eftersom dina skador vållas av att du blir påkörd.

Således bör du kunna få skadestånd utifrån det som framförts ovan. Det man kan få ersättning för gällande en personskada är sjukvårdskostnader, andra sådana kostnader som uppkommit, inkomstförlust samt ersättning för fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur eller av bestående natur, detta enligt 5 kapitlet 1 § skadeståndslagen, se.
Således kan du få ersättning för till exempel den inkomst du förlorar.

För att få ut skadestånd måste du väcka en skadeståndstalan genom att stämma personen som körde på dig. Detta gör du genom att ansöka om stämning hos tingsrätten enligt 42 kapitlet 1 § rättegångsbalken, se https://lagen.nu/1942:740#K42P1S1.
Tingsrätten skickar då denna stämning till personen som körde på dig som sedan får svara på detta och en process om skadestånd startas. Personen som får stämningen kan antingen erkänna eller neka och beroende på svaret här så går processen vidare eller inte.

Om du däremot polisanmäler så anmäler du ett brott och det handlar inte om själva skadeståndet då utan till exempel om du vill anmäla personen för till exempel vårdslöshet i trafik eller vållande till kroppsskada. Man kan däremot föra en talan om skadestånd i en brottmålsprocess, alltså att skadeståndstalan och åtalet för brottet tas upp samtidigt.

Hoppas att du fick svar på din fråga och återkom gärna om du har fler frågor.
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare