FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt10/02/2016

Ersättning för personskador som orsakats av vattenläcka vid bowlingbana

Hej! Min familj var och bowlade på Vattufjälls anläggning i Stöten (Sälen). Min man halkade precis framför vår bana. Han som jobbade i kassan berättade då att det var en vattenläcka vid vår bana som han påvisat men inget hände. Vi visste inte om detta för då hade vi ej bowlat. Min man skadade sig illa och är nu sjukskriven i 18 dgr på grund av att han knappt kan gå med sitt onda knä, har kryckor. Han ska tillbaka till ortopeden igen på torsdag.

Jag har pratat med Vattufjäll då jag tycker de ska ersätta för inkomstbortfall, medicin och läkarbesök. De har ersatt för boendet och liftkort då vi fick åka hem tre dagar tidigare. De hävdar att jag ska nyttja olycksfallförsäkring trots att det inte var olycksfall då det var pga av vatten på banan från läcka i taket.

Vi har ingen olycksfallförsäkring som täcker inkomstbortfall, vidare är det självrisk på 1500 kr för läkarbesök.

Jag tycker det är helt fel att vi ska drabbas ekonomiskt! Har vi rätt att kräva dem på inkomstbortfall, läkarbesök och medicin? Mycket tacksam för svar! Mvh Marit

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du har rätt i att ni kan kräva skadestånd av Vattufjäll enligt skadeståndslagen (2 kap 1 §).

Utifrån din fråga verkar det som att Vattufjäll varit oaktsamma genom att låta er bowla där det finns en vattenläcka. För att undvika skador borde de ha stängt av banan eller lagat läckan innan någon fick bowla på banan. Oaktsamheten verkar ha orsakat din mans skada eftersom han halkat på vattenfläcken. Om så är fallet ska Vattufjäll ersätta din mans skador.

Enligt 5 kap 1 § kan han få ersättning för:

- Sjukvårdskostnader (läkarbesök),

- Inkomstförlust p g a sjukskrivning,

- Fysiskt och psykiskt lidande (skador och smärta).

Jag rekommenderar er att i första hand vända er till Vattufjäll igen och ange skadeståndslagen och de paragrafer som jag nämnt ovan som grund för varför ni vill ha skadestånd. Om Vattufjäll ändå inte går med på att ersätta er rekommenderar jag dig att kontakta en jurist som kan hjälpa er med att föra en skadeståndstalan mot Vattufjäll i domstol.

Jag hoppas detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare