FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/06/2017

Ersättning för sak som stulits i posten?

Hej

Gick och väntade på ett brev för några dagar sedan som skickades i postens vanliga blåa vadderade 2kgs kuvert.

När jag kommer hem från jobbet så ser jag att brevet är fint uppsprätt på andra sidan försegliningen och någon har försökt tejpa igen den igen med vanlig genomskinlig tejp, dvs att paketet va öppet när jag fick det.

När jag tog ut innehållet så ser jag att saken som låg i brevet från början har blivit stulen och det är jag helt hundra på eftersom personen som gjort detta har lagt tillbaka skyddsboxen som den låg i, jag har bilder på brevet och jag har video på när avsändaren dumpar brevet i lådan.

Vet inte hur jag ska gå tillväga, förstår att jag antagligen inte kommer få någon ersättning för detta med tanke på att det är svårt att bevisa men det känns extra ruttet när man är säker på att det är en Postnord anställd som stulit från mig, ett företag jag har betalat för att utföra en tjänst åt mig som det totalt har misslyckats med.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Du bör först och främst polisanmäla att någon tagit din vara genom att ringa 114 14. Därefter skulle jag råda dig att höra av dig till Postnord och företaget som du köpte varan av för att se om det är möjligt att någon av dem är villig att betala ersättning. Eftersom företaget har avlämnat varan till posten är det inte säkert att de måste betala dig ersättning, men vissa företag gör sådant ändå.

Rådgivare