Ersättning för skador vid utfört arbete

Hej, Vi anlitade en firma för att förbereda vår pool inför vintern så att inget skulle gå sönder/skadas. De gjorde något fel så aggregatet läckte ca 25 kubikmeter vatten under vårt nyrenoverade hus (totalrenoverat alla ytskickt/golv/badrum etc under 6 månaders tid) vilket orsakade stora sättningskador. Vår försäkring täcker åtgärderna men vi kommer att behöva flytta ut i minst två månader då de behöver blåsa ut bottenvåningen för att kunna stabilisera grunden och därefter behöver de åtgärda alla ytskickt på ovanvåningen då det är sprickbildningar på alla väggar, samt dörrar och fönster kärvar. Vi har två små barn under 3,5 år. Kan man på något sätt få ekonomisk kompensation från poolfirman för omaket som vi måste gå igenom pga deras inkompetens/slarv? Tusen tack på förhand! Maria

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Som det låter på din beskrivning av händelseförloppet tycker jag det verkar som att ni har rätt till skadestånd från firman enligt Konsumenttjänstlagen, (KtjL).

Jag har gjort utdrag från några paragrafer för att illustrera vad ni kan ha rätt till:

31 §: ..."Näringsidkarens skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål omfattar även ersättning för skada på föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör konsumenten"... (Detta kan då innefatta skador på fastigheten.)

32 §: ..."Näringsidkaren är i övrigt skyldig att ersätta skada som tillfogas konsumenten, om skadan har vållats genom försummelse på näringsidkarens sida".... (Om det går att visa näringsidkarens försummelse.)

Jag skulle starkt råda er att ta personlig kontakt med en yrkesverksam jurist som hanterar skadeståndsfrågor eller fastighetsrätt för att kunna gå vidare med anspråken på rätt sätt!

Kontakta gärna vår samarbetspartner Familjens jurist för vidare rådgivning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Elin GustafssonRådgivare