Ersättning för sveda och värk vid sakskada?

I en korsning med väjningsplikt blev min stillastående bil påbackad alt. pårullad av det framförvarande fordonet.

(Min bedömning var att personen "X" kom på sig själv att stå för långt fram med sin bil, när hen väntade på sin tur) .

I sin redogörelse har X lämnat felaktiga uppgifter(att det var jag som körde på dennes bil) till sitt försäkringsbolag.

Polisen har nu via brev till försäkringsbolaget förklarat att X varit hos dem och frågat om situationen/skuldbördan, och för att göra en lång historia kort så står de på min sida i detta fall, samt även beredda att vittna i en ev. rättegång.

X har, när detta blev känt, försökt att ändra sin version till sitt bolag.

Resultatet blev att dennes bolag valt att inte betala skadorna för min bil(ca 1000€).

Om jag stämmer X, vad är ett rimligt belopp för sveda och värk/bedrägligt beteende, då inga fysiska personskador uppstått?

Saken har bollats fram och tillbaka under en dryg månads tid, och från början var vi överens hur situationen gick till, därför är det extra irriterande att X försökt lura mig. Vilket medför att jag inte längre nöjer mig med att få bilskadorna betalda.

Att undvika en juridisk process är givetvis att föredra, men hur är förfarandet?! Att be X sätta in en summa på mitt konto före ett visst datum, annars blir hen stämd?!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I första hand ersätts skador enligt trafikskadelagen (TSL) när en skada uppstår i trafiken. Där finns ingen möjlighet till ersättning för sveda och värk. Vill man ha detta så kan man utöver TSL, även kräva ersättning enligt skadeståndslagen (SKL). Där betalas sveda och värk-ersättning endast ut till följd av personskada (5 kap. 1 § första stycket, tredje punkten). Om du kan bevisa inkomstförlust pga att du varit tvungen att krångla med denna process (5 kap. 1 § andra stycket) eller något annat ersättningsgillt enligt skadeståndslagen så kan du kräva personen på detta.

Förstår att det är en besvikelse men det saknas alltså stöd i lag för att få ersättning för sveda och värk i ditt fall. Förhoppningsvis har X åtminstone lärt sig en läxa i och med att hen inte verkar få ersättning av sin försäkring.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss på Lawline igen i framtiden. Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar, kryssa i alternativet på samma ställe som du ställde den här frågan.

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare