Ersättning pga felaktig objektsbeskrivning

Hej, vi har nyligen köpt en lägenhet som såldes som nyrenoverad och i befintligt skick. I objektbeskrivningen står det följande om objektet: "Nyrenoverad. (...) Trivsam och nyrenoverad lägenhet (...)!"

Om köket: "Påkostat, stilrent och nyrenoverat kök är några få ord som beskriver bostadens hjärta."

Om badrummet: "Helkaklat badrum grått klinkergolv och vitt kakel på väggarna. Stilrent badkar och takdusch. "

Vid tvättmaskinsinstallation upptäckte vår hantverkare att det nya golvet kaklades över det gamla gummigolv och att det låg gamla kakel på väggar under de nya. Elinstallationen utfördes olagligt eftersom i tvättmaskinskretsen finns ingen jordfelsbrytare.

Dessutom började det falla ner delar av köksinredning på grund av fel använt lim. Vi misstänker att det blir fler fel och planerar kalla en besiktningsman.

Vid begäran så sa säljare att de har inga kvitto eller dokument på renovering eftersom det var deras bekanta som utförde den. De påstår också att badrummet är bara uppfräschat (inte renoverat) fast det står i objektbeskrivningen att lägenheten är nyrenoverad. Vi är rädda att om någon vattenskada händer, då hemförsäkringen inte ska täcka det på grund av att badrummet är "fusk renoverat". Vi har redan skrivit ett mail till säljarna men de svarade inte.

Vad säger lagen om det? Vad är egentligen vara rättigheter? Vad gäller i undersökningsplikten? Vad händer om man inte upptäcker fel som en expert skulle kanske upptäckt? Har vi fortfarande rätt till ersättning?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Fel på lägenheten

Köp av bostadsrätt regler i köplagen. Om lägenheten i något avseende skiljer sig från vad ni har anledning att förvänta er med tanke på avtalet så räknas detta som ett fel (17 § tredje stycket). När man avtalar om köp av en lägenhet med nyrenoverat badrum så skulle jag definitivt säga att ett undre lager av gammalt golv avviker från vad man kan förvänta sig. Ni har uttalanden från folk i branschen som intygar till att den utförda renoveringen är felaktig, såväl som elektricitetsfel.

Påföljder

Om ni kan visa att det är ett fel så kan ni kräva att de avhjälper det genom att betala för en ny renovering (34 §). Om de inte gör det så har ni rätt till prisavdrag (37 §). Då ska ni få mellanskillnaden av priset ni betalade för lägenheten och det pris ni hade betalat om ni vore medvetna om felen (38 §).

För att ni ska ha rätt att få felen avhjälpt så krävs det att ni reklamerar i tid, dvs skriver till säljaren om att ni uppmärksammat felen, och att felen inte ligger under eran undersökningsplikt (32 §). Detta bör inte vara några problem för er. Undersökningsplikten gäller nämligen bara sådant som man kan se, höra och lukta. Man behöver aldrig lyfta på plattor etc. och limmet går inte heller att bedöma med blotta ögat.

Slutsats

Ni har köpt en felaktig lägenhet och har rätt att få felet åtgärdat på säljarens bekostnad. Så snart som möjligt bör ni skriva ett email till säljaren om detta och kräva avhjälpande. Det kan vara bra att påminna säljaren att de kan få ersättning av de som gjorde renoveringen för att denna varit felaktig enligt konsumenttjänstlagen. På så vis lär de bli mer samarbetsvilliga gentemot er.

Om säljaren vägrar åtgärda felen så kan ni lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Mer info om detta finns här. Om det kommer till detta så rekommenderar jag att ni söker hjälp hos vår juristbyrå. Mer info om detta här. Dessa kostnader betalas av säljaren om de förlorar i rätten.

Hoppas det besvarar er fråga. Tveka inte att höra av er till Lawline igen nästa gång ni har juridiska frågor! Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar, alternativet finns på samma ställe som ni ställde den här frågan på.

Vänliga hälsningar,
Samuel KarlssonRådgivare