FrågaKÖPRÄTTKöplagen19/06/2017

Ersättningsskyldighet då fel på bil upptäckts efter köptillfället

Hej

Jag sålde en Peugot-04 11300mil den 15/8-17, Pris 27', spricka i rutan samt lite dåliga däck blev priset 23'.

Köparen fick provköra tillsammans med sin far, då bilen såldes fanns det inga fel på bilen, inga varnings-lampor samt inga felkoder på bilen.

Nu 09/06 så kontaktar ägaren mig och säger att det är fel på tänboxen, vill att jag ska stå för rep. eller göra återköp på bilen. Kan kanske tänka mig att stå för en del av rep, men ej återköp eller hela summan av rep.

Vad är rimligt.

Med vänlig hälsning

R G

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I din fråga uppfattar jag det som att det skett ett köp mellan två privatpersoner. Då frågan gäller ett köp av en bil är köplagen (1990:931) tillämplig. Huvudregeln är att risken för varan går över på köparen när varan avlämnats. Det är således köparen som burit ansvaret vid det tillfälle då det upptäckts fel på bilen. För att du som säljare ska bli ersättningsskyldig måste köparen kunna visa att felet funnits redan vid köptillfället, trots att det framkommit under en senare period. Man tar då stor hänsyn till varans beskaffenhet vid riskövergången. Bilen var 13 år gammal och gått många mil vid försäljningen. Vidare har köparen en undersökningsplikt av varan före köpet. Sådana fel som borde ha upptäckts och som köparen måste antas ha känt till vid köpet får denne inte åberopa som fel vid ett senare tillfälle. Undersökningsplikten kan både bli större och lägre beroende på vad du som säljare uttalat dig om vid försäljningen. Dock framkommer inga sådana omständigheter i din fråga.

Köparen har nu undersökt bilen genom att provköra den. Det fanns då inga tecken på att bilen skulle vara felaktig på något sätt. Huruvida köparen borde ha upptäckt ett eventuellt fel på bilens tändbox kan diskuteras. Mina kunskaper om bilar är vid denna diskussion begränsade. Dock förutsätter jag att ett fel på en sådan bildel är märkbar, antingen vid provkörning eller genom felmeddelande. Det kan därför vara svårt för köparen att visa att felet redan funnits från början. Resultatet blir då att du inte har någon skyldighet att ersätta den uppkomna skadan.

Vidare med hänsyn till bilens ålder och att du inte lämnat köparen någon garanti eller liknande har du ingen skyldighet att ersätta den uppkomna skadan. Skulle du trots detta vilja ge någon form av ersättning väljer du storleken på detta på egen hand.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,
Christoffer TolfRådgivare