Ersättningsskyldighet pga. rökning i hyresrätt?

Hej

Min mamma har för en månad sedan flyttat till servicehus från sin lägenhet vilken hon bott i sedan 1994. Hyresvärden vill nu ha skadestånd 20 000 kr för spärrmålning och målartvätt. Mamma har rökt vid balkongdörren som varit öppnad samt under köksfläkten.

Har hyresvärden rätt att kräva ersättning eller inte?

Mamma är fattig pensionär utan möjlighet att klara utgiften.

Kan hon straffas för att det skett en helomvändning i synen på rökare sedan hon skrev kontraktet?

Mvh Maria

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Huvudregeln är att man får lov att röka i en hyreslägenhet, om det inte uttryckligen står i hyreskontraktet att man inte får det. Som hyresgäst har man dock en vårdplikt för sin lägenhet, enligt 12 kap. 24 § jordabalken. Vårdplikten innebär att hyresgästen ska göra sådant som behövs för den löpande skötseln av lägenheten, som t.ex. att städa och hålla rent. Lagen utgår från hur en ordentlig person hade skött lägenheten. Hyresgästen är skyldig att betala skadestånd till hyresvärden för all skada som uppkommer genom att hyresgästen inte vårdar lägenheten. För att undvika att bli skadeståndsskyldig är det därför viktigt att hyresgästen försöker begränsa den negativa effekten som rökningen kan ha på målning och tapeter, genom att t.ex. regelbundet rengöra de ytor som utsätts för röken.

Din mamma verkar ju ha försökt begränsa skadorna genom att bara röka under köksfläkten och vid den öppna balkongdörren. I tidigare fall från Högsta domstolen och Hovrätterna har en del hyresvärdar som krävt ersättning för rökskador blivit nekade. Det har varit när hyresgästerna ansetts ha uppfyllt sin vårdplikt när de har försökt förebygga rökskador genom att t.ex. vädra ordentligt. Eftersom jag inte vet hur stora rökskadorna är eller hur mycket arbete som krävs för att reparera dem, kan jag tyvärr inte ge något svar på om hyresvärden har rätt till ersättning från din mamma i just ert fall. I många fall krävs det omfattande reparationer för att lägenheter där rökare bott ska uppnå godtagbara förhållanden. Att synen på rökning har förändrats kan nog tyvärr inte hjälpa din mamma.

Om de skador som din mammas rökning orsakat endast utgör normalt slitage eller om 20 000 kr är ett högre belopp än vad som krävs för att ersätta skadorna tycker jag att din mamma ska ta hjälp av en jurist, t.ex. hos Hyresgästföreningen (om hon är medlem där). Om din mamma bestrider skadeståndsskyldigheten, men hyresvärden ändå anser sig ha rätt till den, finns det en risk att hyresvärden stämmer din mamma i tingsrätten. Även i tingsrätten kan man få hjälp av Hyresgästföreningen.

Hoppas det löser sig och att mitt svar är till hjälp för er!

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare